Arbeidsmarkt

Tips: Zo bekijkt een recruiter je LinkedIn-profiel!

Publicatiedatum 19 december 2018

Iedereen die een profiel op LinkedIn heeft, streeft naar het ideale scenario: zelf worden gevonden door een recruiter. Dit scheelt natuurlijk veel tijd in je zoektocht naar een nieuwe werkgever of functie. In deze blog zullen we je leren hoe een recruiter kritisch naar je LinkedIn-profiel kijkt. Gratis tips van BaanBereik!

Om te beginnen wil een recruiter snel zien of het überhaupt de moeite waard is om contact met jou te op te nemen. Hij of zij vraagt zich dan de volgende twee dingen af:

  • Zou deze persoon interesse hebben om de benodigde werkzaamheden uit te voeren?
  • Kan deze persoon de werkzaamheden uitvoeren voor de beoogde functie?

Misschien vraag je je wel eens af of een recruiter echt je gehele profiel doorkijkt of dat hij of zij alleen naar de meest recente werkervaring kijkt. Feit is dat dit erg afhangt van hoe compleet je LinkedIn profiel is. Is je profiel niet compleet en/of niet up to date? Dan zal de recruiter snel afhaken en geen moeite nemen om de rest van je profiel te bekijken.

We zullen een aantal belangrijke onderdelen van LinkedIn dieper behandelen in onderstaande overzicht.

1. Je profielfoto

 Een professionele profielfoto is essentieel voor een goed LinkedIn profiel. Uit onderzoek is gebleken dat de eerste indruk van ruim 40% van de recruiters wordt beïnvloed door de profielfoto van de kandidaat. De eerste indruk maak je dus niet tijdens je eerste gesprek, maar al op LinkedIn! Wees je hiervan bewust en maak dus direct een goede eerste indruk!
Zorg er ook voor dat je gezicht goed zichtbaar is en gebruik liever geen foto waar je hele lichaam in beeld is. Gebruik ook geen filters of andere opmaakmethodes.

2. Achtergrondfoto

Vaak wordt er niet veel aandacht besteed aan de achtergrondfoto, maar naast je normale profielfoto is een achtergrondfoto de ideale manier om je personal branding kracht bij te zetten. Het is slim om goed te bedenken wat je op je profiel wil uitstralen. Ga je voor financieel succes? Dan zou je bijvoorbeeld voor foto’s van grote jachtschepen of auto’s kunnen kiezen. Kies je voor dromen en ambities? Dan zou je voor een skyline of een wolkendeken kunnen kiezen. Onderstreep dus op deze relatief makkelijke manier jouw vakgebied.

3. Functietitel

Het overgrote deel van de recruiters zoekt op functietitels. Als je deze dus niet juist invult en inzet, word je ook niet gevonden. Neem dus nooit klakkeloos je functietitel van je huidige of vorige contract over, maar bedenk waar je op gevonden wilt worden. Extra tip: verzin ook geen hippe termen als ‘social mediadier’.

4. Functiebeschrijvingen

Probeer een korte en krachtige functiebeschrijving te geven. Probeer in de voordelen van het bedrijf te denken. Waar heb jij het bedrijf echt mee geholpen? Welke successen heb je geboekt? Probeer deze zo concreet mogelijk te beschrijven door bijvoorbeeld cijfers of behaalde resultaten te gebruiken. Benoem tenslotte ook puntsgewijs je takenpakket. Let er hierbij op dat je niet een hele waslijst aan taken opnoemt, beperk het tot een aantal.

5. Samenvatting

De samenvatting is de ideale plek om duidelijk te maken wie jij bent en wat jij kunt. Vergeet dit onderdeel daarom niet wat extra aandacht te geven en laat deze plek zeker niet onbenut. Denk bij het schrijven van je samenvatting aan de mogelijke volgende onderdelen:

  • Beschrijven waar je blij van wordt;
  • Een aantal positieve eigenschappen uitlichten die aan je functie gerelateerd zijn. Recruiters zoeken namelijk op deze woorden.
  • Jouw drijfveren om te doen wat je nu doet of graag wil doen;
  • Een bepaald succes uitlichten;

De samenvatting is voor iedereen zichtbaar en geeft als het goed is kort en bondig aan wie je als persoon bent, wat je doet en wat je zoekt. De elevator pitch dus. Het moet geen opsomming zijn van je ervaringen maar een mix van karakter, profiel en ambitie qua wat je wilt brengen naar de wereld en speciaal je doelgroep.

6. De grootte van je netwerk

De omvang van je netwerk zegt ook iets over jou als persoon. De meest effectieve mensen op LinkedIn hebben vaak een groot netwerk. Het is absoluut niet nodig om duizend contacten te hebben, maar 350 of meer is wel gewenst. Als recruiters zien dat je een klein netwerk hebt, dan zouden zij kunnen concluderen dat je te verlegen of bescheiden bent om een netwerk op te bouwen.

  7. Referenties en onderschrijvingen

Referenties en onderschrijvingen zijn lastige onderdelen. Het komt namelijk niet voor dat mensen uit zichzelf een referentie achterlaten op je profiel. Een tip is om je werkgevers een bericht te sturen met de vraag of zij een referentie voor je zouden willen plaatsen. Het is misschien een lastig voorstel, maar bedenk dat recruiters altijd willen weten hoe mensen over jou denken en wat je sterke punten zijn. Dit blijft dus een erg waardevol onderdeel van je profiel!

 8. Zelf contact opnemen

Een LinkedIn profiel vraagt om regelmatige actualisering. Eigenlijk zou je dagelijks even moeten kijken naar mogelijke aanpassingen in je profiel. Deze tips en handvatten helpen je in ieder geval om een beter profiel op LinkedIn te maken en te onderhouden. Het is nu natuurlijk aan jezelf hoe je het zou willen invullen!

Als je je profiel op de juiste manier hebt ingevuld, is de kans groot dat je profiel regelmatig bekeken wordt door een recruiter. Maar wij willen je altijd aanraden om gewoon langs te komen op een van onze twee vestigingen, in Zwaag of Heerhugowaard. We nodigen je graag uit voor een kennismakingsgesprek. Of dit nu voor een bepaalde vacature is, of voor een vrijblijvend gesprek. 

Job Alert

Ontvang de laatste vacatures in jouw vakgebied direct in je mailbox.

Laatste Nieuws

Luke van der Lee start 5 september

Publicatiedatum 9 juni 2022
Goed nieuws! Luke van der Lee komt vanaf 5 september ons team versterken als Intercedent. Startend met zijn werken-en-leren opleiding is hij vier dagen aan het werk bij BaanBereik en één dag op school.
Lees meer

Trotse partner van het Westfries Ondernemersgala

Publicatiedatum 1 juni 2022
Een avond om niet te vergeten, dat was het Westfries Ondernemersgala 2022.
Lees meer

Wij feliciteren Johan met zijn vaste contract

Publicatiedatum 19 mei 2022
Al sinds 2017 is Johan naar volle tevredenheid werkzaam bij een van onze opdrachtgevers.
Lees meer