Week van de Werkstress (1)

Publicatiedatum 18 november 2022

Deze week is het de Week van de Werkstress. Heb jij deze week ook stress ervaren? Je bent lang niet de enige. Stress is namelijk beroepsziekte nummer één. In deze week willen wij benadrukken dat je altijd bij ons terecht kunt als je ergens tegen aan loopt. Werk hoeft niet stressvol te zijn.

De Week van de Werkstress (14 tot en met 18 november 2022) wordt georganiseerd vanuit OVAL. Door het hoge personeelstekort, hoog ziekteverzuim en het feit dat steeds meer jongeren stress op werk ervaren, is een goede balans tussen energie en stress steeds belangrijker. Door een goede mentale gezondheid wordt minder stress ervaren, maar door fysiek ook gezond te zijn krijgt de stress minder grip. Vandaar dat dit jaar zowel het mentale welbevinden als het fysieke welzijn onder de aandacht wordt gebracht.

Wat is stress eigenlijk?

Stress wordt door iedereen anders ervaren. Bij acute stress ervaar je een kort moment van stress. Er is spanning in je lichaam, bijvoorbeeld wanneer de deadline nadert op je werk. Bij chronische stress heb je langdurig te maken met stress. Dit kan zijn als je een langere tijd te veel werkdruk ervaart, je werk niet (meer) leuk vindt of als je gepest wordt op je werk. Je krijgt te maken met klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, piekeren, concentratieproblemen en trillen.  

Wat kun je doen?

Als je teveel stress ervaart kun je het allereerst bespreken met je leidinggevende. Hij of zij kan meedenken in oplossingen om de stress te verminderen zodat er weer een goede balans is. Daarnaast zijn er allerlei manieren om beter voor jezelf te zorgen, zoals gezond eten en drinken, zorgen voor voldoende nachtrust en regelmatig te bewegen. Op kantoor zelf kun je ook stress verminderen door:

  • Overzicht te creëren;
  • Voldoende pauze te nemen;
  • Regelmatig te bewegen;
  • Minder afleiding te hebben;
  • Prioriteiten te stellen;
  • Nee te zeggen als je overloopt. 

Maar ook al volg je bovenstaande tips, het kan ook zijn dat je gewoon bent uitgekeken op je baan.

Wil je iets anders? Wij bieden graag een helpende hand bij het vinden een nieuwe baan. Ook als je ergens anders tegen aan loopt, kun je dat natuurlijk met ons bespreken. Wij zijn telefonisch bereikbaar via 0229 745 010 of per e-mail via info@baanbereik.nl

Werk dat je leuk vindt, daar draait het om bij BaanBereik.

Bekijk hier onze vacatures.  

Job Alert

Ontvang de laatste vacatures in jouw vakgebied direct in je mailbox.

Laatste Nieuws

Hoe je als werkgever écht opvalt in 2025

Publicatiedatum 12 november 2025
Auteur Mayra Wokke
Hoe val je als werkgever écht op in een markt vol vacatures? Het antwoord zit niet in wervende woorden, maar in het laten zien van wie je bent, als bedrijf, als team en als mens. Lees de volledige blog en ontdek hoe je met een persoonlijk en herkenbaar verhaal de juiste kandidaten aantrekt.
Lees meer

Deze kantoorbanen zijn populair

Publicatiedatum 10 november 2025
Auteur Nadine Boiten
Wie denkt dat een kantoorbaan saai is, kijkt in 2025 anders. Werken op kantoor is dynamischer dan ooit. Hybride werken, slimme systemen en meer ruimte voor eigen initiatief maken deze functies aantrekkelijk én actueel. Bij BaanBereik zien we dagelijks welke functies populair zijn. En goed nieuws: wij hebben ze voor jou. Hieronder ontdek je de kantoorbanen waar nu veel vraag naar is – en waarom ze interessant zijn.
Lees meer

10 Jaar vertrouwen: onze samenwerking met De Hooge Waerder

Publicatiedatum 7 november 2025
Auteur Mayra Wokke
Al tien jaar werken we met trots samen met De Hooge Waerder. Een samenwerking die draait om vertrouwen, openheid en groei. In deze blog lees je hoe gedeelde waarden hebben geleid tot een sterke band en duurzaam succes. Ontdek hoe wij samen verder bouwen aan de toekomst.
Lees meer