Rob van der Molen over Event Marketing – Marketing Meetup

Publicatiedatum 4 oktober 2019

De 8e editie van de Marketing Meetup stond in het teken van Event Marketing. Rob van der Molen, organisator van o.a. het welbekende en populaire Outdoor Stereo Festival in het Julianapark in Hoorn, vertelde over hoe hij lange tijd profvoetballer wilde worden, maar uiteindelijk na afwijzing van een profvoetbalclub in de evenementenbranche terecht is gekomen.

Rob opende de Meetup met “Ik wens jullie allemaal een hele fijne persoonlijke crisis toe”. De belangrijke les die hij iedereen mee wilde geven was dat je vooral niet bang moet zijn om fouten te maken. Volgens hem leer je van je fouten het meest. In zijn carrière heeft hij ook vele fouten gemaakt. Het is daarom belangrijk dat je altijd kritisch naar jezelf kijkt en jezelf altijd dingen blijft vragen. Stel jezelf de vraag “Zou jij naar dit feest toe gaan?”.

Een feest = een beleving = een gevoel

Bij Rob stond zijn studententijd, net als bij vele studenten, in het teken van feesten. Hij leefde het typische studentenleven. Als hij op de donderdagavond moest kiezen tussen studeren of naar de kroeg gaan, dan was de keuze snel gemaakt. Een feest is volgens Rob een beleving en een gevoel. “De beleving van iemand die net verliefd is geworden is anders dan de beleving van iemand van wie zijn relatie net is stukgegaan” vertelde Rob. Dit is subjectief, daar heb je weinig invloed op. Waar je wel invloed op hebt is de locatie. “Het succes van een feest wordt voor de helft bepaald door de locatie” vertelde Rob. Hij kwam daardoor met het idee om een feest te organiseren in de Schouwburg het Park. Hier werden mensen onder de 30 jaar nooit gezien en dit zag Rob als een uitdaging.  Hij wilde hier een feest organiseren voor jongeren in de omgeving van Hoorn. Door mond-op-mond reclame werd het feest langzaam aan een succes. Van de eerste editie in één zaal met 200 bezoekers tot een feest met 1500 bezoekers in twee zalen.

Vele fouten en successen

Zoals Rob zelf heeft gezegd, is het goed om fouten te maken. Dit heeft hij zelf ook mee mogen maken toen er maar 2 kaartjes waren verkocht voor een van zijn eerste feesten. Hiervan leerde hij dat je in de zomer beter geen binnenfeesten moet organiseren. Voor het 650-jarig jubileum werd er aan Rob gevraagd of hij mee wilde denken over hoe het jubileum gevierd kon worden. Na veel nadenken en overleggen kwam hij met het Outdoor Stereo Festival. Een zomers buitenfeest. Alle posters moeten dit ook uitstralen. Op de eerste poster stond daarom een plattegrond waarin te zien was dat het festival aan een strandje lag. “Ik nodigde alle dj’s uit die ik leuk vond” vertelde Rob enthousiast. Voor hem was de eerste editie daarom zeker een succes, ondanks dat hij geen winst had gemaakt.

Na velen fouten en vele successen, hadden Rob en zijn compagnon het idee dat ze in Hoorn en omgeving al bereikt hadden wat ze wilden. Zij focusten zich daarom meer op Amsterdam. Zij richten de groep XIII op. Met deze groep organiseerden zij allerlei feesten. Zo organiseerden zij o.a. de grootste studentenfeesten in 2016. De jaren daaropvolgend organiseerde hij nog andere vette festivals zoals het Amsterdam Wine Festival, C.R.A.F.T. en Amsterdam Kookt.

Bewustwording

De afgelopen jaren heeft Rob zich voornamelijk gefocust op Amsterdam. Hij had zijn doel om feesten in Hoorn op de kaart te zetten uit het oog verloren. Naar zijn idee was hij vergeten waar het allemaal om ging. Hij was niet meer bezig met het plezier, maar met het aflossen van zijn schuld en het maken van winst. Dit was allemaal niets waard. “Ik wilde mensen verbinden en inspireren” zei Rob. En daar was hij al een tijdje niet meer mee bezig. Rob wilde verder waarmee hij was begonnen, het verbinden en inspireren van mensen in de omgeving van Hoorn.

Graag willen wij Rob van der Molen van harte bedanken voor deze inspirerende en leerzame middag.

De eerstvolgende Marketing Meetup is donderdagmidadg 28 november. Deze Meetup gaat over Marketing Technologie en zal plaatsvinden bij het online marketingbureau Bambuu in Purmerend. Hier zal Frans Riemersma, MarTech influencer, vertellen over alle ins & outs over Marketing Technologie. Wilt u niks missen van de Marketing Meetup? Volg ons op LinkedIn: Marketing Meetup NH.

Job Alert

Ontvang de laatste vacatures in jouw vakgebied direct in je mailbox.

Laatste Nieuws

We hebben er drie enthousiaste stagiairs bij!

Publicatiedatum 2 september 2025
Leuk nieuws: we hebben er drie enthousiaste stagiairs bij! Ze zijn nieuwsgierig, leergierig en klaar om alles uit hun stage te halen. En dat doen ze natuurlijk niet zomaar achter de schermen, ze willen zich graag even aan je voorstellen! In deze blog lees je wie ze zijn, wat ze willen leren én wat hen naast hun stage bezighoudt.
Lees meer

Zo pak je de draad weer op in je carrière na de vakantie

Publicatiedatum 1 september 2025
De vakantie zit er weer op. Je hebt misschien afstand kunnen nemen van je werk. En dan, ineens, is het september. De maand waarin alles weer op gang komt. Voor veel mensen is dit hét moment om na te denken: “Zit ik nog wel op mijn plek? Wat wil ik eigenlijk met mijn werk?” Herkenbaar? Dan is dit het perfecte moment om in actie te komen.
Lees meer

Samenwerking begint bij oprechte betrokkenheid

Publicatiedatum 29 augustus 2025
Met ruim acht jaar ervaring in de uitzendbranche en inmiddels een jaar werkzaam bij BaanBereik, weet Milena als geen ander hoe belangrijk het is om te luisteren, door te vragen en vooral: door te zetten. Ze is gespecialiseerd in technische functies, van werkplaatsmedewerker tot procesoperator. Niet omdat ze het geleerd heeft, maar omdat ze zelf ook een doener is.
Lees meer