Tips voor zzp’ers om naheffingsaanslag te voorkomen

Publicatiedatum 20 augustus 2019

Tips voor zzp’ers om naheffingsaanslag te voorkomen

Het afgelopen kwartaal misten ongeveer 65.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betalingen te doen. Dit is absoluut zonde, want wie de deadline gemist heeft, ontvangt zeer binnenkort een naheffingsaanslag, vaak in de vorm van een boete. Met name de net gestarte zzp’ers zijn nog niet volledig gewend aan de steeds terugkerende btw-aangifte. Om onder andere deze zelfstandigen te helpen, biedt de Belastingdienst de “Checklist naheffingsaanslag” aan. Door middel van die checklist controleren zij in drie stappen of de naheffingsaanslag klopt en op welke punten er nog actie moet worden ondernomen.

Vier data zijn belangrijk

Het merendeel van de startende zzp’ers doet zelfstandig de btw-aangifte. Na ieder kwartaal hebben zij een maand de tijd om te zorgen dat de btw-aangifte en bijbehorende betaling bij de Belastingdienst binnen zijn. De deadlines zijn vastgesteld op de volgende data: 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober. Ook de zzp’ers die geen omzet hebben gedraaid, dienen btw-aangifte te doen.

Ik ben mijn aangifte vergeten te doen, wat nu?

Op het moment dat de Belastingdienst niet weet hoeveel omzet je hebt gedraaid of voor welk bedrag er facturen zijn ontvangen of verstuurd, wordt er een schattig gemaakt voor de te betalen btw. Dit gebeurt altijd op basis van vaste bedragen. Dit bedrag kan daardoor ook erg hoog uitvallen. Een ondernemer die vervolgens tóch btw-aangifte over het betreffende kwartaal doet, blijkt meestal minder te moeten betalen dan het door de Belastingdienst geschatte bedrag. Het advies is daarom om altijd alsnog aangifte te doen.

Een naheffingsaanslag voorkomen

Ondernemers die de btw-aangifte niet of niet op tijd doen, ontvangen standaard een boete van € 65. Daarnaast bedraagt de boete voor het niet doen van de betaling 3% van het niet-betaalde bedrag, met een minimum van € 50 en een maximum van € 5.278. Deze boete wordt nadat de aangifte alsnog is gedaan evenredig teruggebracht. Is er daarna geen btw te betalen, dan is er geen boete voor het niet of niet tijdig betalen.

Drie tips om een naheffingsaanslag te voorkomen:

1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte en -betaling in je persoonlijke agenda

Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in op je mobiele telefoon of computer. De deadlines van de kwartaalaangiften en -betalingen zijn ieder jaar op de volgende data: 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober.

2. Plan de betaling

Vroeg in de maand aangifte doen, maar liever pas aan het einde van de maand betalen? Plan de betaling dan enkele dagen voor de deadline in via online bankieren. Zo staat de betaling vóór het verstrijken van de deadline op de bankrekening van de Belastingdienst.

3. Doe altijd btw-aangifte

Geen facturen verstuurd of ontvangen en geen omzet gedraaid? Doe dan tóch btw-aangifte.

Job Alert

Ontvang de laatste vacatures in jouw vakgebied direct in je mailbox.

Laatste Nieuws

We hebben er drie enthousiaste stagiairs bij!

Publicatiedatum 2 september 2025
Leuk nieuws: we hebben er drie enthousiaste stagiairs bij! Ze zijn nieuwsgierig, leergierig en klaar om alles uit hun stage te halen. En dat doen ze natuurlijk niet zomaar achter de schermen, ze willen zich graag even aan je voorstellen! In deze blog lees je wie ze zijn, wat ze willen leren én wat hen naast hun stage bezighoudt.
Lees meer

Zo pak je de draad weer op in je carrière na de vakantie

Publicatiedatum 1 september 2025
De vakantie zit er weer op. Je hebt misschien afstand kunnen nemen van je werk. En dan, ineens, is het september. De maand waarin alles weer op gang komt. Voor veel mensen is dit hét moment om na te denken: “Zit ik nog wel op mijn plek? Wat wil ik eigenlijk met mijn werk?” Herkenbaar? Dan is dit het perfecte moment om in actie te komen.
Lees meer

Samenwerking begint bij oprechte betrokkenheid

Publicatiedatum 29 augustus 2025
Met ruim acht jaar ervaring in de uitzendbranche en inmiddels een jaar werkzaam bij BaanBereik, weet Milena als geen ander hoe belangrijk het is om te luisteren, door te vragen en vooral: door te zetten. Ze is gespecialiseerd in technische functies, van werkplaatsmedewerker tot procesoperator. Niet omdat ze het geleerd heeft, maar omdat ze zelf ook een doener is.
Lees meer