Tips voor zzp’ers om naheffingsaanslag te voorkomen

Publicatiedatum 20 augustus 2019

Tips voor zzp’ers om naheffingsaanslag te voorkomen

Het afgelopen kwartaal misten ongeveer 65.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betalingen te doen. Dit is absoluut zonde, want wie de deadline gemist heeft, ontvangt zeer binnenkort een naheffingsaanslag, vaak in de vorm van een boete. Met name de net gestarte zzp’ers zijn nog niet volledig gewend aan de steeds terugkerende btw-aangifte. Om onder andere deze zelfstandigen te helpen, biedt de Belastingdienst de “Checklist naheffingsaanslag” aan. Door middel van die checklist controleren zij in drie stappen of de naheffingsaanslag klopt en op welke punten er nog actie moet worden ondernomen.

Vier data zijn belangrijk

Het merendeel van de startende zzp’ers doet zelfstandig de btw-aangifte. Na ieder kwartaal hebben zij een maand de tijd om te zorgen dat de btw-aangifte en bijbehorende betaling bij de Belastingdienst binnen zijn. De deadlines zijn vastgesteld op de volgende data: 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober. Ook de zzp’ers die geen omzet hebben gedraaid, dienen btw-aangifte te doen.

Ik ben mijn aangifte vergeten te doen, wat nu?

Op het moment dat de Belastingdienst niet weet hoeveel omzet je hebt gedraaid of voor welk bedrag er facturen zijn ontvangen of verstuurd, wordt er een schattig gemaakt voor de te betalen btw. Dit gebeurt altijd op basis van vaste bedragen. Dit bedrag kan daardoor ook erg hoog uitvallen. Een ondernemer die vervolgens tóch btw-aangifte over het betreffende kwartaal doet, blijkt meestal minder te moeten betalen dan het door de Belastingdienst geschatte bedrag. Het advies is daarom om altijd alsnog aangifte te doen.

Een naheffingsaanslag voorkomen

Ondernemers die de btw-aangifte niet of niet op tijd doen, ontvangen standaard een boete van € 65. Daarnaast bedraagt de boete voor het niet doen van de betaling 3% van het niet-betaalde bedrag, met een minimum van € 50 en een maximum van € 5.278. Deze boete wordt nadat de aangifte alsnog is gedaan evenredig teruggebracht. Is er daarna geen btw te betalen, dan is er geen boete voor het niet of niet tijdig betalen.

Drie tips om een naheffingsaanslag te voorkomen:

1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte en -betaling in je persoonlijke agenda

Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in op je mobiele telefoon of computer. De deadlines van de kwartaalaangiften en -betalingen zijn ieder jaar op de volgende data: 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober.

2. Plan de betaling

Vroeg in de maand aangifte doen, maar liever pas aan het einde van de maand betalen? Plan de betaling dan enkele dagen voor de deadline in via online bankieren. Zo staat de betaling vóór het verstrijken van de deadline op de bankrekening van de Belastingdienst.

3. Doe altijd btw-aangifte

Geen facturen verstuurd of ontvangen en geen omzet gedraaid? Doe dan tóch btw-aangifte.

Job Alert

Ontvang de laatste vacatures in jouw vakgebied direct in je mailbox.

Laatste Nieuws

Waarom bedrijven kiezen voor Werving en Selectie

Publicatiedatum 3 juli 2025
Auteur Cindy Jesterhoudt
Een goede medewerker vinden is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Je zoekt iemand die niet alleen de juiste papieren heeft, maar ook goed past binnen je team en je bedrijfscultuur. Iemand die met plezier naar het werk komt en zich wil inzetten voor de lange termijn. Dat is waar werving en selectie om draait.
Lees meer

Werken in Alkmaar: vind de baan die bij je past

Publicatiedatum 30 juni 2025
Op zoek naar een baan in Alkmaar die écht bij je past? Bij BaanBereik kennen we de regio én de arbeidsmarkt door en door. Of je nu zoekt naar een vaste functie, een tijdelijke opdracht of flexibel werk: in Alkmaar liggen de kansen voor het oprapen.
Lees meer

Arbeidsmarkt 2025: vaardigheden, diversiteit & nieuwe kansen

Publicatiedatum 24 juni 2025
Auteur Luke van der Lee
In deze blog deelt Luke, intercedent bij BaanBereik, zijn visie op de arbeidsmarkt van 2025. Hij benadrukt dat vaardigheden belangrijker worden dan diploma’s, en pleit voor een inclusieve aanpak waarbij ook zij-instromers, ervaren krachten en regionaal talent worden gewaardeerd. Diversiteit en employer branding spelen een sleutelrol. Werkzoekenden en werkgevers krijgen praktische tips om kansen te benutten in een veranderende arbeidsmarkt.
Lees meer